19 maj 2017

Nytt tänk ska ge fler kvinnor bakom ratten

Bussbolagen har svårt att locka kvinnor att bli bussförare. Gamla Uppsala Buss, GUB, är inget undantag. Av cirka 500 anställda på är runt 70 kvinnor. Det är knappt 14 procent, vilket är strax under riksgenomsnittets 15 procent. Nu vill GUB få en bättre balans mellan könen genom att satsa på en förarutbildning som är exklusiv för kvinnor.

Idén kommer från personalavdelningen.

– Eftersom män är överrepresenterade i bussföraryrket hoppas vi på att satsningen på kvinnokurser gör att fler kvinnor får upp ögonen för bussföraryrket. Vi vill vara en attraktiv och jämställd arbetsplats där anställda trivs och mår bra, säger Anders Lundell, gruppchef på GUB.

Anders Lundell hoppas att andelen kvinnliga bussförare ska kunna öka till åtminstone 20-30 procent inom något eller några år.

– Med tanke på arbetstiderna är bussföraryrkets karaktär lite speciellt. Vi jobbar med detta för att göra yrket attraktivare för kvinnor. Vi hoppas att vi kan rekrytera ett hundratal kvinnor på sikt, gärna med invandrarbakgrund, säger han.

Normalt genomför GUB två bussförarkurser om året. I år planerar de för tre eller fyra kurser, varav en riktar sig enbart till kvinnor. De antagna får tre månaders betald utbildning och därefter en fast anställning. GUBs motkrav är att man stannar i företaget under ett år.

Men det handlar inte om att glida in i bussföraryrket på en räkmacka. Det är mycket som ska läras in under kursens 13 veckor. Först för att ta busskörkortet, sedan för att få yrkeskompetensbeviset – vilket krävs för att få köra tunga fordon i yrkesmässig trafik.

– Det här är mycket tuffare än att ta ett vanligt körkort, intygar Kenia Hallén, en av de fem kvinnor som går kursen.

Och Sindy Zenkelt arbetade tidigare som undersköterska inom äldrevården, men stressen på jobbet gjorde att hon ville byta yrke.

– Det var pappa som tipsade mig. Han har jobbat på GUB sedan 2006 och tyckte att jag skulle söka till kursen. Men jag hade ingen aning om att den bara var för kvinnor, det blev en slags bonus, säger Sindy Zenkelt.

Det blev det även för Marita Andersson. Hon arbetade tidigare med handikappade barn men opererade båda höftlederna för en tid sedan och kunde inte gå tillbaka till det arbete hon haft senaste 35 åren.

– Jag kunde inte drömma om att det fanns någon arbetsgivare som var intresserad av en 58-åring. Men jag såg affischer på bussarna om att GUB sökte bussförare och på den vägen är det, berättar Marita Andersson.

GUB tror hårt på satsningen, att en bussförarkurs med enbart kvinnliga deltagare verkligen får positiva effekter.

– Det kan lätt bli så att kvinnor bygger hinder åt sig själva annars. Vi genomför årligen 2-3 kurser och så många tjejer som går kursen nu har vi knappt haft sammanlagt på de andra kurserna, säger Erik Gustafsson, instruktör på GUB.